Longissimus

In een vorige blog is de m. longissimus thoracis et lumborum, ook wel longissimus dorsi al eens genoemd. Deze spier wordt ook wel de lange rugspier genoemd en loopt zo’n beetje vanaf de punt van het heiligbeen naar de halswervels (C4 – C7) en loopt aan beide zijden van de wervelkolom. De lange rugspier zorgt voor stabilisatie en extensie van de wervelkolom. 

Wat kun je doen om de rugspieren te trainen?

Bij het longeren of rijden is het belangrijk dat de rug bol wordt en niet hol. Bij het gebruik van balken op de grond zal het paard zijn rugspieren gaan ontspannen. Dit kun je uitbouwen naar cavaletti die hoger van de grond af liggen. Ook galopwerk is geschikt voor het trainen van de rug, probeer veel te schakelen en zorg ervoor dat het paard ontspannen is en de halshouding zo is dat de rug bol kan blijven. 

Voor het bevorderen van een goede houding kun je de volgende oefening doen. Hierbij wordt stabiliteit en beweeglijkheid van de rug verbetert. De bespiering van de bovenlijn en de buikspieren worden sterker. De hals, schoft en rug worden gestrecht en de rug welft omhoog. 

Met behulp van een bijv. een wortel vraag je of het paard zijn hoofd naar beneden wil brengen en dan tussen de voorbenen door naar achteren. Doe dit op een rustige manier en kijk goed tot hoe ver het paard kan komen en hou dit enkele seconden vol. Doe dit niet meer dan twee tot drie maal per dag. Forceer niet maar probeer de oefening op te bouwen zodat het paard het hoofd geleidelijk verder naar achteren kan brengen. 

De volgende oefening verbetert ook de beweeglijkheid van de rug.  Hou hierbij wel de eigen veiligheid in acht! Voor de borstbeenlift dient het paard zijn rug omhoog te brengen als gevolg van reactie op een opwaartse druk met de vingertoppen. Leg de vingertoppen op de middellijn tegen het borstbeen ter hoogte van de singelstreek.  Voordat je begint laat je het paard eerst even wennen door met je handen onder zijn buik langs te strijken.  Let op dat het paard ontspannen is en hou tijdens de oefening de reactie van je paard in de gaten. 

Nog meer leuke grondwerkoefeningen voor je paard vindt je in het boek “Pilates en stretching voor paarden” van Gillian Higgins.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.